Overnachten bij de waterval van Bafilo in Togo, 8 april
2017.
In Kumasi gaan we nog even de stad in, het is maandag en het
is nu overal een drukte van belang. Nog even over de markt er is vast nog wel
een stofje..... s’Middags vertrekken we uit de stad en gaan richting Lake
Bosumtwe.
Dit meer is ontstaan door een inslag van een meteoriet en is 86 meter
diep en omgeven door groene heuvels. Tot aan het meer hebben we min of meer
asfalt maar bij het meer gaat dit over in
een zandpad waar we net oppassen en we al hobbelend bij Villa Cocoa
aankomen waar we voor de deur kunnen parkeren. We kunnen heerlijk in hun tuin
zitten lezen of in de hangmat liggen te soezen.
De volgende dag weer verder
langs het zandpad en door de
begroeiing wordt het steeds smaller en er komen ook behoorlijk gaten te
voorschijn. In het laatste dorp voor we weer op een bredere weg komen moeten de
elektriciteitsdraden omhoog gehouden worden en hebben we een nauwe passage
tussen de huizen door. En daar zit dan ook nog een behoorlijke kuil waardoor de
bak gaat kantelen en net tegen de dakplaten van het huis komen......
Maar dat
vindt niemand een probleem. De platen staan nu een beetje krom maar zijn nog
heel. Dan moet er nog een berg beklommen worden met een paar haarspeldbochten
die we net door kunnen komen en ons door weelderige groene beplanting moeten
worstelen. Eenmaal weer op een
grotere weg moeten we eerst de bovenkant van de truck weer vrij maken van
bladeren en takken die zijn afgebroken.
We zien bij het meer maar ook onderweg dat veel projecten door Duitsland worden
of zijn uitgevoerd. Pompen, schooltjes en mini hospitaaltjes. Dan de weg naar het Nationale Park
Katum. Die is hier en daar van asfalt of wordt een zandweg of asfalt met grote
gaten. Sommige stukken zandweg zijn beter begaanbaar dan de stukken met asfalt.
Maar het is hier gelukkig overal groen. De goudzoekerij is niet tot hier
doorgedrongen. Bij het park kunnen we overnachten op de parking. Onderweg door
de dorpjes zijn er mensen die naar je schreeuwen van Hé en dan niet op een
vriendelijke of verbaasde manier zoals we dat in andere landen gewend waren. De
mensen zijn hier zo wie zo wat luidruchtiger. En ook staat op elke hoek van de
straat zowat een pastor of dominee te orakelen, die gaan toch te keer.....Lijkt
op hersenspoelen! Ook hebben ze
hier politiecontroles maar die zijn meer nieuwsgierig dan vervelend. Om half
vijf de volgende morgen gaat de wekker want we gaan om vijf uur een
nachtwandeling maken en dan door naar de canopy trail.
We zien een paar Colobus
apen en een eekhoorn....verder is het erg rustig in het bos. De canopy
wandeling gaat over zeven bruggen die zo’n 30 meter boven de grond hangen en we
tussen de groene boomkruinen door kunnen wandelen. We horen en zien een paar
vogels maar door alle dagelijkse drukte die hier heerst zijn de beesten wel
verdwenen. Er komen heel veel schoolkinderen die natuurlijk niet stil over de
bruggen lopen. Maar zo vroeg in de morgen is er nog niemand en is het leuk om
te doen. Na de wandeling nog maar wat ontbijten en dan richting de kust. Via
Cape Coast naar Elmina waar we terecht kunnen bij Stumble Inn Camping/
Guesthouse.
Mooie plek aan de zee. Je kunt hier niet zwemmen want er is een
sterke onderstroming die je meesleurt. De motor wordt weer eens tevoorschijn
gehaald en dan op naar Elmina om het St. George’s Kasteel te bekijken wat in
1482 door de Portugezen is gebouwd. In 1637 door de Nederlanders ingenomen en
was het hoofdkwartier van de West Indische Companie.
Toen de slavenhandel de
goudhandel begon te vervangen is het kasteel nog uitgebreid en heeft het de
nodige aanpassingen gekregen om de slaven te huisvesten totdat ze werden
afgevoerd via de “Door of No Return” . Ja de Nederlanders waren ook geen
lieverdjes.....
In 1872 is het door de Britten ingenomen. Nog wat rondgewandeld
op de Vismarkt en in de haven de mooie vissersboten bekeken, nog wat groente en
fruit gekocht en rap terug want het wordt alweer heet en zijn we al weer half
uitgedroogd......
We gaan
weer verder richting Accra, de weg is goed en er zijn weinig politiecontroles.
Hier en daar nog kleine palmolie en bananen plantages en ananaskwekers. Het
verkeer valt nog steeds mee ook al komen we in de buurt van Accra. Maar voor
vandaag is het weer genoeg en we vinden een mooie plek bij Gomoa Fetteh. We
staan naast een enorm huis/paleis van een president van Burkina Faso aan de
kust. Volgens een inwoner die aanbied om kokosnoten voor ons uit de boom te
halen is die man hier nog nooit geweest, nadat het is gebouwd 18 jaar geleden
en raakt het huis al in verval. Hoezo geld verspillen van de burgers..... Na een rustige nacht met een ruisende
branding op de achtergrond gaan we naar Accra. Het is nog een 20 km en we komen
al heel snel in een “Go Slow” terecht. Maar zodra er dubbele rijbanen komen
wordt het al beter en als je dan ook nog kiest voor de snelweg dan is het weer
rustig. Men rijdt hier wel sneller en er wordt links en rechts ingehaald.....
We zien een groot winkelcentrum opduiken met een Shoprite in de Mall daar
moeten we naar toe. Er zit zowaar ook een kapper die ik met een bezoekje
vereer.
Er worden geen haren geknipt maar de tondeuse doet hier goede zaken.
Het haar is in ieder geval weer kort. Het guest house waar we naar toe willen bestaat
al niet meer en we parkeren bij restaurant Next Door wat ook een bungalowtjes
verhuurd aan de kust. Aan het eind van de middag komen er een paar Duitsers een
praatje maken en nodigen ons uit voor een drankje met hun Ghanese vrienden. Het
is een gezellige bedoening en we krijgen een adres waar we goed kunnen staan
bij de Akosombo Dam. Hier gaan we
de volgende dag naar toe via de N4 en de N2. Het is een mooie groene route met
veel dorpjes en bananenplantages. We krijgen een mooie plek bij Aylos Beach
Resort aan het Voltameer. We maken een motor tochtje want een bezoek aan de dam
is wel erg duur en slaan we maar over. Als we s’avonds in hun restaurant zitten
te eten hebben we weer een fikse bui. Het regenseizoen is wat vervroegd. Over
de Adome Hangbrug gaan we naar de Volta regio. In Wusuta kijken we of we Luca
ook kunnen vinden maar die is net vertrokken naar Ho dus dan maar door naar de
Wli watervallen.
De Waterfall Lodge is dinsdags gesloten dus daar kunnen we nog
niet terecht. Bij de tourist-office mogen we de nacht wel doorbrengen en dan
kunnen we morgenvroeg eerst de wandeling naar de watervallen doen. We krijgen
een gids mee die onze rugzak met water draagt. Maar het blijkt dat de wandeling
meer klimmen is dan wandelen, de stappen die je moet maken zijn erg hoog, het
is een mooie maar zware route. Als we naar 3 uur klimmen dan eindelijk naar
beneden mogen is het zomogelijk nog moeilijker.
Even bijkomen bij de hoge
waterval die prachtig is en dan moeten we eerst toch nog weer omhoog. Met
knikkende en zwabberende knieen en hangend op een stok kom ik weer beneden bij
de lage waterval. Arend z’n knieen zijn wat sterker... Hier eerst maar even
rusten, de gids laat ons hier achter we kunnen nu niet meer verdwalen. Dan nog een drie kwartier over een
redelijk vlakke weg en we zijn weer bij de truck. Deze gestart en naar de
Waterfall Lodge gereden waar we snel douchen en de rest van de dag ergens
hangen. We blijven nog maar een dag, kunnen de was doen en nog wat klusjes en
verder wat luieren want we hebben een
spierpijn.......het tochtje naar de waterval was iets te veel van het
goede.
Vandaag vroeg op want we gaan naar Togo. We moeten naar de kleine
grensovergang Honuta want je kunt niet bij elke grensovergang een visum kopen.
De routeplanner geeft een prachtige route maar we lopen tot 2 keer toe vast in
overhangende bomen en bamboo. Dan toch maar via de grote weg. Er komt eerst een
grotere grensovergang en we vragen daar eerst maar eens, ze weten het niet en ik
mag eerst wel naar de Togolese douane om te vragen of ze ook een visum afgeven,
dus niet. Ze geven een paar posten waar we wel een visum kunnen kopen. Dan maar
richting de stad Ho. Vanaf deze weg moet er een afslag naar Honuta komen en
jawel die vinden we en uiteindelijk gaan we bij Shia over de grens naar Togo op
7 april. Alle handelingen verlopen weer prima en de mensen zijn zeer
vriendelijk. Voor het visum moeten we pp 10.000 CFA betalen. De weg tussen de
grenzen is meer een zandpad dan een weg en we zijn erg benieuwd hoe dit verder
gaat.... Dit gaat over in een asfalt weg met veel gaten.
We moeten aan deze weg
de douane zoeken want het carnet moet door hun worden gestempeld en na een paar
km zien we een post. Deze jongens bellen met de baas en die brengt ons naar het
hoofdkantoor een km verder. Ook hier weer erg vriendelijk en alles in no-time
klaar. De dorpen hier zien er netter uit, huisjes beter afgewerkt, geen afval
en rondom het huis is alles opgeruimd en niet zo rommelig als in Ghana. In
Ghana was ook bijna geen afval
meer in de dorpen en steden. De
mensen zijn hier heel vriendelijk, als je door de dorpen rijdt is het lachen en
zwaaien en schreeuwen niet zo als de Ghanezen. Het verkeer valt reuze mee, er
rijden hier weer veel brommertjes. In Ghana gaat iedereen met de taxi of bus. Bij Atakpamé is een parkje waar we
willen overnachten maar het blijkt
nu een rustplaats/bedevaartsoord voor Katholieke Pelgrims te zijn. We
mogen wel op het terrein overnachten maar passen niet door de poort. Blijven voor de poort overnachten. Arend
neemt een kijkje bij de mannen die bezig zijn een boom om te hakken en maakt
een praatje met hun. Er moet gebouwd worden op dat stukje grond.
Volgens Arend
kan de boom wel omver getrokken worden met de lier en stelt hun voor om dit te
doen. Dat lijkt hun een goed plan.
Dus..........auto in positie, band wordt door iemand hoog om de boom vast
gemaakt en aan het touw van de lier en dan is het moment daar.......... En het
liertje is sterk, het is maar net op gang en daar komt de boomkruin al naar
beneden. Een gejuich gaat op. Zelfs meneer pastoor is komen kijken en zegt dat
wij door God en Maria gezonden zijn om hun hierbij te helpen.
Het wordt al snel
donker en iedereen gaat naar huis, ook de kinderen die in grote groep voor de
auto staan en van alles willen en wij kunnen in alle rust eten en overnachten.
S’morgens vroeg staan er al weer kinderen op de uitkijk en hun aantal wordt
groter totdat er weer iemand hun wegstuurt. Ontbijten en dan weer verder in
Togoland. In Atakpame kunnen we even internetten en daar is ook de
aansluiting op de doorgaande route
naar Burkina Faso. Hier is wel meer vrachtverkeer maar men rijdt hier wel
redelijk. Tot nu toe weinig autowrakken gezien. In Ghana bleef het wrak liggen
waar het lag.
De bruikbare onderdelen waren eraf gehaald en de rest blijft
liggen. Onderweg zien we dat er veel teakhout wordt verbouwd en dat er onder
anderen houtskool van gemaakt wordt. Zelfs de stammen hout zijn maat bij maat
keurig vastgebonden.
De mensen zijn hier gewoon netter. Verder zien we katoenplanten en veel Yam planten. Het is ook oogsttijd van de yamwortels langs de kant van de weg liggen tafels er vol mee. Ook zijn ze hier met de weg bezig zodat we hier en daar een by-pass hebben over een zandweg. De busjes en vrachtwagens hebben hun vracht wel heel hoog opgestapeld en sommige chauffeurs kunnen het inhalen niet laten en als je dan door een kuil naar één kant zakt is er kans op omvallen! We maken nog een ommetje naar Aledjo Fault, mooie route door berg, bos en door imposante breuk in de rots. Nog een stukje verder ligt Bafilo waar ook watervallen zijn. Hier overnachten we.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten